Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Διεκδικούμε το Μέλλον μας!

Είναι δεδομένο πως στη σημερινή πραγματικότητα, με τη τεράστια οικονομική δυσχέρεια που αντιμετωπίζει η χώρα μας, πλήττονται βασικοί πυλώνες της ελληνική κοινωνίας, με τους πλέον σημαντικούς, αυτούς της Υγείας και της Παιδείας, να αδυνατούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες της. Αφουγκραζόμενοι, ως νέοι φοιτητές, την καταβαράθρωση του κοινωνικού κράτους, και πιο συγκεκριμένα τον τομέα της Παιδείας που μας αφορά άμεσα, θεωρούμε πως το παρόν κείμενο-πρόταση είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να συζητηθούν και να επιλυθούν ορισμένα από τα πολλαπλά προβλήματα που δημιουργούνται, στα πλαίσια και μιας συνολικότερης κατεύθυνσης διαβούλευσης επί των ζητημάτων της Παιδείας.

Καταρχάς, τα πολλαπλά αυτά προβλήματα πηγάζουν κυρίως από την κάκιστη οικονομική κατάσταση των ιδρυμάτων, λόγω της μειωμένης κρατικής χρηματοδότησης, αλλά και επιπλέον από την κακοδιαχείριση, πολλές φορές, των ήδη υπαρχόντων πόρων. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί εφόσον Πολιτεία και οι αρμόδιοι φορείς, στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ακολουθήσουν μία διαδικασία συνδιαλλαγής και διαλόγου.

Πιο συγκεκριμένα, θεωρούμε την έναρξη ενός δημόσιου διαλόγου μεταξύ διοίκησης Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και εκπροσώπων φοιτητών στη διαδικασία έγκρισης των προϋπολογισμών των Ιδρυμάτων, είναι δυνατό να βελτιώσει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, εισάγοντας κριτήρια και από το πρίσμα των φοιτητών, όντας η πολυπληθέστερη και πιο δραστήρια ομάδα της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Παράλληλα, στην κατεύθυνση αξιοποίησης κάθε διαθέσιμου πόρου για την αντιμετώπιση αυτής της κακίστης οικονομικής κατάστασης, η εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και των Ιδρυμάτων θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην εύρεση νέων μορφών χρηματοδότησης. Η αξιοποίηση αυτή των κτιριακών εγκαταστάσεων αλλά και επιπλέον αυτή των κρατικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων στη συντήρηση, επαναλειτουργία αλλά και δημιουργία νέων χώρων για σίτιση, στέγαση, εκπαιδευτικούς χώρους μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά στην επίλυση των παθογενειών αναφορικά με τις φοιτητικές παροχές.

Η διαχείριση της διαδικασίας πρακτικής άσκησης μπορεί επίσης να λειτουργήσει ευεργετικά τόσο στην οικονομική ανακούφιση των Ιδρυμάτων όσο και στη δημιουργία στενού δεσμού της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. Αρχικά, τα προγράμματα των ΕΣΠΑ και του ΟΑΕΔ πρέπει να αξιοποιηθούν στην οικονομική απαγκίστρωση των Ιδρυμάτων από την υποχρεωτική ή μη πρακτική άσκηση των φοιτητών. Επίσης, η διεύρυνση των θέσεων πρακτικής άσκησης ώστε να καλύπτεται το σύνολο των αναγκών θα βοηθήσει το συγκεκριμένο σχεδιασμό. Τέλος, ο στόχος πρέπει να είναι η σύνδεση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και η παραπάνω κατεύθυνση είναι κρίσιμη για τη δημιουργία της.

Ωστόσο, τα Ιδρύματα σήμερα δεν αντιμετωπίζουν μόνο προβλήματα οικονομικής φύσεως, καθώς παθογένειες στη δομή και στη διοίκηση τους, καθώς και φαινόμενα αδιαφάνειας διογκώνουν την κατάσταση και δυσχεραίνουν την εύρυθμη και ομαλή λειτουργία τους. Κρίνεται πιο αναγκαία από ποτέ η άμεση εύρεση λύσης στα ζητήματα αυτά, μέρος της οποίας θα πρέπει να αποτελούν και οι φοιτητές, οι οποίοι βιώνουν καθημερινά τις επιπτώσεις των παθογενειών αυτών. Η λύση μπορεί να δοθεί μόνο μέσω του θεσμού της αξιολόγησης, καθολικής και αντικειμενικής, η οποία θα πραγματοποιείται τόσο από εσωτερικούς, όπως οι φοιτητές και το διοικητικό προσωπικό αλλά και τα μέλη ΔΕΠ, αλλά και εξωτερικούς ακαδημαϊκά αναγνωρισμένους φορείς έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας. Η αξιολόγηση αυτή θα πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια. Σε πρώτο στάδιο, θα αξιολογούνται οι δομές και οι υπηρεσίες των Ιδρυμάτων και σε δεύτερο το υπάρχον προσωπικό. Τα αποτελέσματα της, θα αναδείξουν τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει κάθε ‘Ιδρυμα καθώς και θα υποδείξουν τους αποτελεσματικότερους τρόπους αντιμετώπισής τους, ενώ η πρόσβαση στα αποτελέσματα αυτά θα πρέπει να είναι ελεύθερη προς όλους έτσι ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα αδιαφάνειας.

Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα που έχει ανακύψει τα τελευταία χρόνια είναι η συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα Συνδίοικησης, καθώς στα τελευταία νομοσχέδια εμφανίζεται η τάση για αποκοπή τους από αυτά. Θεωρούμε ως ΠΑΣΠ πως οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν λόγο σε όλα τα Όργανα Σύνδιοικησης καθώς και τη δυνατότητα για την κατάθεση προτάσεων προς αυτά, καθώς αποτελούν το πολυπληθέστερο και ζωτικότερο κομμάτι της ακαδημαϊκής κοινότητας, με πολλές και καινοτόμες ιδέες σχετικά με ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό Πανεπιστήμιο.

Είναι φανερό πως τα προβλήματα που ταλανίζουν την Παιδεία είναι ποικίλα και πολυάριθμα. Ωστόσο σε αυτά έρχονται να προστεθούν και μερικά ακόμη καθημερινής φύσεως τα οποία δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την ομαλή ακαδημαϊκή λειτουργία. Παραδείγματα αυτών είναι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και οι κλειστές σχολές λόγω καταλήψεων που στερούν το δικαίωμα των φοιτητών στην παρακολούθηση των μαθημάτων τους είναι μονάχα ένα δείγμα από την κατάσταση που επικρατεί. Για τον λόγο αυτό, η Π.Α.Σ.Π. προτείνει:

Την θέσπιση πλήρους εξεταστικής κατά την περίοδο Φεβρουαρίου-Ιουνίου 2016. Σκοπός αυτού θα είναι να εξεταστούν όλοι οι φοιτητές, και κυρίως οι τελειόφοιτοι και οι επί πτυχίο, σε όλα τα μαθήματα, ανεξαρτήτως του εξαμήνου διδασκαλίας του κάθε μαθήματος.

Μέσα από αυτήν την πρόταση προσπαθούμε να καταστήσουμε σαφείς ορισμένες αλλαγές που χρειάζεται το ισχύον νομικό καθεστώς για την Παιδεία. Αυτή η πρόταση μπορεί να αποτελέσει την αρχή για μια συνολική αναδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι απαραίτητη η άμεση επανασύνδεση και έναρξη ανοιχτού διαλόγου μεταξύ Υπουργείου-φοιτητών στα πλαίσια ειλικρίνειας και δημιουργικής εξέλιξης του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας.

Με τους άξονες αυτούς ως βασικά προτάγματα μας, σας καλούμε όλους, αύριο, Τετάρτη 09/12/2015 και ώρα 11:00 στην κινητοποίηση της ΠΑΣΠ στο Υπουργείο Παιδείας για θέματα:
 
                                    Πλήρους Εξεταστικής
                          ΥποχρηματοδότησηςΙδρυμάτων
                                    Πρακτικής Άσκησης
                                   Φοιτητικών Παροχών
                            Εκ νέου θέσπιση Συνδιοίκησης
                     Θέσπιση και Εφαρμογή Αξιολόγησης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου