Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

Θέση ΠΑΣΠ ΗΜΜΥ για τα συγγράμματα


Η γενικότερη κατεύθυνση των προθέσεων του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την υπόσταση και τη φύση των φοιτητικών παροχών έγινε εμφανής ήδη από την κατάθεση του νομοσχεδίου που σχετίζεται με τη μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έκδηλες είναι, συνεπώς, οι οικονομικές ελλείψεις και η μείωση της χρηματοδότησης στα κονδύλια που σχετίζονται με τη σίτιση, τη στέγαση, τη δωρεάν παροχή των συγγραμμάτων, καθώς και άλλων παροχών που έχουν υποστεί σημαντικούς περιορισμούς το τελευταίο διάστημα. Η πρόθεση, λοιπόν, των νομοθετούντων στον τομέα των συγγραμμάτων που αφορά ουσιαστικά τη μείωση τους προκειμένου να συμμετάσχουν τα Ιδρύματα στη γενικότερη προσπάθεια για δημοσιονομική και οικονομική εξυγίανση των δομών της χώρας, φαίνεται ξεκάθαρα από την αλλαγή του ορισμού της έννοιας του συγγράμματος. Πλέον, με τον όρο σύγγραμμα ορίζεται ένα μόνο βιβλίο που θα παρέχεται δωρεάν στους φοιτητές, ανεξάρτητα από το βαθμό στον οποίο αυτό καλύπτει τη διδακτέα ύλη, σε αντίθεση με το μέχρι πρότεινος ορισμό του που περιελάμβανε το σύνολο των βιβλίων που απαιτούνται για την κάλυψη της διδακτέας ύλης ενός μαθήματος, όπως αυτή καθορίζεται από το διδάσκοντα.

Δυστυχώς, τα πρώτα αποτελέσματα των πολιτικών αυτών επιλογών έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και στη σχολή μας, αφού δεν είναι λίγες οι εκφάνσεις της ανάγκης αγοράς από τους φοιτητές βιβλίων που θεωρούνται αναγκαία για ορισμένα μαθήματα. Πιο συγκεκριμένα, σε μαθήματα όπως για παράδειγμα οι «μερικές διαφορικές εξισώσεις» του 4ου εξαμήνου, οι «προγραμματιστικές τεχνικές» του 2ου εξαμήνου καθώς και σε άλλα αντίστοιχα μαθήματα, παρέχεται η δυνατότητα δωρεάν χορήγησης στους φοιτητές ενός μόνο βιβλίου, το οποίο μάλιστα δεν καλύπτει το σύνολο της διδακτέας ύλης.

Η πάγια θέση της ΠΑΣΠ ΕΜΠ σχετικά με το ζήτημα των συγγραμμάτων, όπως αυτή έχει ήδη διατυπωθεί από το 2006 με το Ν. Γιαννάκου, περιλαμβάνει:

·     Τη δωρεάν χορήγηση συγγραμμάτων ως αναπόσπαστο στοιχείο της δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

·     Την ποιοτική αναβάθμιση όλων των παρεχόμενων συγγραμμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις.

·     Την κατάργηση του μονοπωλίου των συγγραμμάτων μέσα από μια προτεινόμενη βιβλιογραφία που θα εγκρίνεται από τη Γενική Συνέλευση κάθε τμήματος μετά από εισήγηση του μέλους Δ.Ε.Π. που είναι υπεύθυνο για το μάθημα. Όλα τα αναφερόμενα συγγράμματα θα δημοσιοποιούνται από την αρχή του κάθε εξαμήνου, μέσα από έναν κατάλογο στους φοιτητές, οι οποίοι και θα μπορούν να επιλέξουν τα συγγράμματα της επιλογής τους και θα τους παρέχονται δωρεάν.

·     Ύπαρξη των προτεινόμενων βιβλίων σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα του κάθε μαθήματος.

·     Ουσιαστικοποίηση της διαδικασίας έγκρισης των συγγραμμάτων μέσα από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων από πλευράς φοιτητών για την ποιότητα των συγγραμμάτων. Τα αποτελέσματα από την ανάλυση των απαντήσεων θα είναι καθοριστικά για τη συνέχεια της έκδοσης των συγγραμμάτων.

Επιπρόσθετα, θεωρούμε αναγκαία τόσο από πλευράς διοίκησης της σχολής, όσο και από πλευράς Ιδρύματος τη λήψη συγκεκριμένων και στοχευμένων μέτρων προς δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη κατεύθυνση αφορά την εξασφάλιση της διαφάνειας των κονδυλίων στο εσωτερικό του Ιδρύματος, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποφυγή περιττών εξόδων σε μία ήδη επιβαρυμένη χρονική περίοδο για το Ε.Μ.Π., έξοδα που ανταποκρίνονται σε ποσά τα οποία αναμφισβήτητα θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημαντική λύση στο ζήτημα της περικοπής των συγγραμμάτων αλλά και άλλων φοιτητικών παροχών. Η δεύτερη κατεύθυνση σχετίζεται με την αναδιαμόρφωση του προϋπολογισμού του Ιδρύματος καθώς επίσης και την αξιοποίηση όλων των δυνατών μέσων που διαθέτει, έτσι ώστε αφενός να μειωθεί το πιθανό κόστος διανομής τους και αφετέρου να εξασφαλιστούν τα αναγκαία χρηματικά μεγέθη που θα διασφαλίζουν τη δωρεάν χορήγηση όλων των απαιτούμενων συγγραμμάτων, για το σύνολο των μαθημάτων.

Η παιδεία πρέπει να είναι δωρεάν και προφανώς τα δωρεάν συγγράμματα είναι μέρος της δωρεάν παιδείας που όλοι θέλουμε…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου